logotype.gif
Skriftlig kommunikation
Nyckelkundsarbete
Upphandlingar
 
Informations- och säljbroschyrer
Bra information är säljande.

Läsaren får svar på sina frågor på vad din produkt ger för fördelar och vilka begränsningar (om några) den har.

Trovärdighet
En realistisk beskrivning, där du tydliggör din produkts fördelar, är troligen mer säljande för den kunnige köparen. Du lovar inte runt och håller tunt. Du blir trovärdig som säljare vilket är mycket viktigt om du vill behålla kunden efter det första köpet.

För dig som säljare av en produkt eller tjänst, är det viktigt att den används rätt - på rätt sätt i den situation den är avsedd för. Ju mer realistisk du är i din information, ju mer realistisk i sina förväntningar och desto mer nöjd blir kunden.

Profilering
I en säljbroschyr läggs mer tonvikt på profilering. Varför är din produkt bättre? Referera till dokumentation och den erfarenhet, gärna från opinionsledare, som finns. Även en liten skillnad mellan produkter eller tjänster kan vara värdefull för en köpare.

Kommunikationsmål
Har du ett mindre antal kunder som är nyckelkunder bör du veta var i adoptionsprocessen de ligger. Kommunikationsmålet kan då definieras tydligare. Vänder du dig till många så kanske du måste göra innehållet bredare.

Även i en informationsbroschyr kan den journalistiska tekniken vara värdefull. Det viktigaste först, informativa och intressanta ingresser, mellanrubriker som gör det lätt för läsaren att orientera sig. Text och bilder kompletterar varandra och förstärker budskapet.

Tillbaka

Uppdaterad:07-05-21 © Webgraph    easyUPDATEsystem